Myyjän on otettava huomioon ostajat, mikrosijainti, näköala, valoisuus, pohjaratkaisu ja materiaalit. Mutta miten omistamansa asunnon arvoa voi nostaa?
Sijainnin lisäksi pitää miettiä asunnon ostajakuntaa ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Jos asunto on edullisella alueella, kultaiset hanat eivät myy. Materiaalien tulee siis vastata asuinalueen trendejä.
– Jos käytät bulkkikamaa, basic-hanaa ja -lattiaa, asuntosi ei erotu markkinoilla eikä se kiinnosta. Mutta kun panostat materiaaleihin, saat enemmän huomiota, enemmän ostajia ja paremman hinnan. En ole vielä kertaakaan nähnyt, että laadukas kivitaso keittiössä ei olisi tullut hinnassa takaisin, yrittäjä ja asuntomyyjä Andrei Koivumäki sanoo.
”Erilaiselle löytyy aina ostaja”
– On paljon ostajia, jotka eivät halua peruslaattaa, mutta eivät ole valmiita itse remontoimaan. Pieniä riskejä kannattaa ottaa, Koivumäki kannustaa.
Kun keittiössä on tyylikäs kivitaso ja kylpyhuoneessa linjalattiakaivot, niin tehosteseinät ja kauniit pistorasiat viimeistelevät asunnon ilmeen.
– Keittiöön ei aina kannata valita korkeakiiltoista valkoista. Trendikäs mattamusta voi olla juuri oikea. Tammikin on nyt muotia, mutta kolmisauvainen parketti ei myy. Ostajat arvostavat leveää lankkua, ja vääränlainen lattia voi olla jopa ostamisen este, Koivumäki korostaa.
Ostajat ovat kiinnostuneita energiatodistuksesta ja lämmitysmuodosta.
Koivumäen oma remonttiprojekti Lauttasaaressa on hyvä esimerkki.
– Päädyin siihen, että kaksion ostaa nuori pariskunta tai yksin asuva nainen. Keittiöstä tuli pinkki ja valitsin sinne messinkihanat, makuuhuoneeseen vedin sinisen trenditapetin koristeseinäksi. Ostaja löytyi heti ja hän huokaisi: just tällaista olen etsinyt, Koivumäki hymyilee.
Älyratkaisuja on asunnoissa yllättävän vähän
Älyratkaisut tuovat luksusfiilistä, mutta niiden arvoa ei vielä nähdä. Ihmisillä ei ole kokemusta niiden mukavuudesta.
– Älyratkaisuihin kannattaa panostaa vain, jos omistaa premium-kohteen upealla sijainnilla. Silloin ostajat arvostavat älylukkoja ja sitä, että valot saa päälle ja verhot voi avata kännykällä, Koivumäki kuvailee.
Energiaratkaisujen puolella ostajat ovat kiinnostuneita energiatodistuksesta ja lämmitysmuodosta.
– Ostajat ovat hyvin valveutuneita ja kysyvät oikeita kysymyksiä. Ja jos on ostanut Teslan, ei silloin halua lähteä latausajaksi juomaan kahvia huoltoasemalle. Optiot lataustolpille ovat tosi tärkeitä, Koivumäki sanoo.