Skip to main content
Etusivu » Taloyhtiö » Yhtiövastikkeet nousussa? – Järkevöitä kulut mukavuudesta tinkimättä
Sponsoroitu

Taloyhtiöiden kustannukset ovat jyrkässä nousussa ja samanaikaisesti asuinrakennusten korjausvelka kasvaa. Esimerkiksi kerrostaloyhtiön euroista 30 prosenttia menee asuntojen ja veden lämmitykseen.

DNA:n älylämmityspalvelu Wattinen on helppo keino kerätä dataa ja ymmärtää, mitä taloyhtiön lämmityksessä tapahtuu.

– Vaihdamme vanhojen patteritermostaattien tilalle modernit älytermostaatit, jotka mittaavat huoneiden lämpötilaa ja kosteutta, Wattisen liiketoimintajohtaja Olli Rasia sanoo.

Älytermostaatit ovat yhteydessä oman suojatun verkkonsa kautta tekoälyteknologiaan pilvessä. Tekoäly oppii datapisteitä tarkkailemalla kiinteistön lämmönvaraavuuden.

– Asukas voi säätää lämpötiloja joko suoraan termostaatista tai mobiilisovelluksella etänä. Esimerkiksi loma-asetuksella lämmitys laskee ja energiaa säästyy kodin ollessa tyhjillään, Rasia sanoo.

Tekoäly seuraa myös vedenkulutusta ja pienentää tilojen lämmitystä aina ennen arkiaamujen suihkurumbaa. Näin kiinteistön kulutushuiput pienenevät ja taloyhtiö voi pyytää kaukolämpöyhtiöltä pienempää perusmaksua.

– Wattinen parantaa asumismukavuutta ja tuo keskimäärin 10–20 prosentin säästöt. Ennätys on 65 prosenttia, Rasia hymyilee.

Taloyhtiölle vähemmän kiinteitä kustannuksia ja asukkaille enemmän valinnanvapautta

Taloyhtiöille suunnatuissa palveluissa on menty yhä enemmän asukkaan tarpeeseen tai käyttöön perustuvaan laskutukseen. Niin laajakaista- ja tv-palveluissakin, joiden malli rakentuu useimmiten kahdelle tasolle.

Ensinnäkin kaikki asukkaat saavat nauttia vastikkeeseen kuuluvasta, edullisesta ja laadukkaasta kaapelitelevisiosta sekä taloyhtiölaajakaistan 10–25 megan perusnopeudesta.

– Perusnopeuden päälle jokainen voi hankkia haluamansa lisänopeuden ja muut lisäpalvelut, jotka taloyhtiösopimus mahdollistaa usein erittäin edullisesti. Näin asukkaat saavat rahoillensa vastinetta eikä kenenkään tarvitse maksaa toisten netin käytöstä, taloyhtiöpalveluiden myyntijohtaja Sami Koivulahti sanoo.

Digitaalisen asukasviestinnän avulla pidät kaikki tasavertaisesti ajan tasalla

Tiedonkulun hitaus on yksi taloyhtiöiden keskeinen kipupiste.

– Asukkaat perustavat Facebook-ryhmiä, mutta onko se turvallinen paikka puhua taloyhtiön asioista? Eivätkä kaikki asukkaat ole siellä, jolloin viestintä ei ole yhdenvertaista, Koivulahti sanoo.

DNA:n digitaalinen asukasviestintä rakennetaan puhtaasti lokaaliin ympäristöön, jolloin data pysyy aina turvassa ja EU:n alueella.

– Rappukäytävien ala-aulojen infonäyttöihin hallituksen puheenjohtaja, isännöitsijä tai huoltoyhtiö saa päivitettyä tiedotteet nopeasti. Ja samalla lähtee tekstiviesti asukkaille. Näin tiedote saavuttaa kaikki samaan aikaan, mikä on tärkeää erityisesti vaaratilanteissa, Koivulahti kertoo.

Taloyhtiöpalvelussa asiakkaiden haasteisiin vastaa niihin erikoistunut joukko

DNA:n taloyhtiöpalvelussa paikallinen yhteyshenkilö auttaa isännöitsijöitä ja taloyhtiöpäättäjiä valitsemaan taloyhtiöön sopivimmat palvelut.

– Palvelutasoa kuvaa hyvin se, että puolet Taloyhtiöpalvelun tiimiläisistä on ollut tehtävässään jo 10 vuotta, Koivulahti sanoo.

Vasteajat ovat nopeat ja asiat ratkotaan yhdellä kontaktilla.

– Taloyhtiöiden palautteissa korostuu se, että he ovat tyytyväisiä nopeaan palveluun, paikallistuntemukseen ja siihen, että heille vastaa useimmiten sama henkilö. Meille tämä on parasta kiitosta, Koivulahti hymyilee.

taloyhtiö

Etsitkö taloyhtiöllesi säästöjä, asumismukavuutta ja viestinnän helppoutta? 

Next article