Anna Tiri
kunnossapitoliiketoiminnan johtaja, KONE Hissit Oy
Tekoälypohjaista teknologiaa ja edistynyttä analytiikkaa hyödyntävä, ennakoiva kunnossapito kertoo millaista huolenpitoa hissi tarvitsee ja milloin. Vianaiheuttajia voidaan tunnistaa jo ennen kuin vikaa näkyy käyttäjälle.
– Kun tiedetään hissin ikä ja komponenttien elinkaari, ja yhdistetään ne etävalvonnan ja sensoriikan tietoihin muun muassa käyttömääristä, osataan ennakoida hissin kunnossapitotarpeet. Hissistä kerätty data helpottaa myös korjausten ja modernisaatioiden suunnittelua, kertoo KONEen kunnossapitoliiketoiminnan johtaja Anna Tiri.
Ammattitaitoinen asentaja tekee kerran vuodessa kuntoarvion, jossa hän käy hissin tarkkaan läpi sekä tarkastaa datan toimenpidesuositukset. Esimerkiksi, jos järjestelmä ehdottaa ovirullien vaihtoa, asentaja varmistaa, onko oikeasti tarvetta vaihtaa niitä nyt vaiko vasta vuoden päästä. Datapohjainen älykkyys yhdistyy asiantuntevan asentajan arvioon.
– Hissit olivat ennen mustia laatikoita, joissa asukkaan tai käyttäjän piti soittaa, että tulkaa korjaamaan. Nyt asiakkaan näkökulmasta hissi ei ole koskaan rikki. Tai jos soitto tulee, voidaan kertoa, että asentaja on jo matkalla. KONEen hissit saa myös pilveen, jolloin kauppakeskuksen kuljetusrobotti voi kutsua hissin ja kertoa mihin kerrokseen se on menossa, Tiri kuvailee.
Palveluksessa 24/7
KONEen älykäs kunnossapito ja etäseuranta sopii kaikenikäisiin ja kaikkien valmistajien hisseihin. KONE Online -palvelusta asiakas saa tietoa muun muassa hissin käyttömääristä ja suoritetuista kunnossapitotoimenpiteistä.
• Ennakoiva huolto vähentää toimintahäiriöitä ja yllättäviä kustannuksia, pidentää laitteiden käyttöikää oikea-aikaisilla korjauksilla sekä mahdollistaa nopeamman reagoinnin vikatilanteissa.
• Etäseuranta antaa reaaliaikaisen näkyvyyden suoritettuihin kunnossapitotoimenpiteisiin sekä käyttömääriin.
• Datapohjainen kuntoarvio tuo apua budjetointiin sekä korjaus- ja modernisointitarpeiden suunnitteluun.