Hämeenlinnan keskustassa sijaitsevan kauppakeskus Goodmanin pysäköintihallin lähes 800 autopaikkaa on tarkoitettu sekä asiakaspysäköintiin että samassa korttelissa olevien asuinkerrostalojen asukkaille. Pääajoreiteille sekä sisään- ja ulosajoluiskiin oli syntynyt syviä uria autojen nastarenkaiden syödessä pinnoitetta ja betonia.
– Lämmitetty halli valmistui vuonna 2014 yhdessä kauppakeskuksen kanssa. Pysäköintihallin valmistuttua ei lattiabetonia suojattu pinnoitteella, vaan siihen on imeytetty pölynsidonta-aineita, jotka eivät ole sinällään lisänneet lattian kulutuskestävyyttä. Nastarenkaiden kulutusrasitus on merkittävä. Pysäköintihallia joudutaan pölyongelman takia siivoamaan koneellisesti päivittäin ja pesemään useita kertoja vuodessa. Jos lattiabetoni kuluu niin pahasti, että se alkaa halkeilla, voivat irtoavat betonipalat synnyttää rengasvaurioita, kauppakeskus Goodmanin kiinteistöpäällikkö Jarmo Halonen CBRE Finland Oy:stä kertoo.
Mikäli pinnoite pääsee kulumaan voimakkaasti, sitä joudutaan uusimaan pahimmassa tapauksessa lattiabetonia myöten. Työ on paljon hitaampaa ja kalliimpaa kuin pelkän pinnoitteen uusiminen. Asiakkaiden aktiivisessa käytössä olevaa pysäköintihallia ei voi sulkea pitkäksi aikaa.
Sähköautojen yleistymisen myötä lattiamateriaalien turvallisuuden merkitys tulee vain kasvamaan.
– Vertailimme kolmen urakoitsijan pinnoitteita, ja valitsimme Armekan tuotteet. Lattiaa pinnoitetaan rasitusasteesta riippuen kolmella eri menetelmällä, esimerkiksi ajoluiskat ja niiden tasanteet sekä kääntöpaikat saavat kovimman pinnoitteen. Haimme pitkää elinkaarta, jotta pinnoitetta ei tarvitse uusia vuosiin ja pysäköintihalli on esteettä asiakkaiden käytössä, sekä paloilmaisimien ja IV-järjestelmien huolto- ja korjaus- että siivoustarpeen vähenemistä. Pysäköintihallia joudutaan toki siivoamaan jatkossakin, sillä autojen mukana tulee kaikenlaisia epäpuhtauksia, mutta siivoustarve vähenee, ja ehjää lattiaa on helpompi pitää puhtaana, Halonen toteaa.
Ei pelkästään kovaa kiveä
Armeka Engineering Oy on kehittänyt yhteistyössä Finnester Coatings Oy:n kanssa markkinoiden laadukkaimmat, kovaan kulutukseen ja haastaviin olosuhteisiin tarkoitetut, TVOC-päästöttömät lattiapinnoitteet.
– Olemme ainoa pinnoitusalan yritys Suomessa, joka sekä kehittää tuotteita että asentaa itse kaikki myymänsä pinnoitteet. Voimme tarjota ainoana Euroopassa paloturvalliset parkkihallien lattiat. Sähköautojen yleistymisen myötä lattiamateriaalien turvallisuuden merkitys tulee vain kasvamaan, kertoo Armeka Engineering Oy:n toimitusjohtaja ja pinnoiteasiantuntija Ari Korpipää.
Korundikivi on kovuudeltaan timantin jälkeen seuraavaksi kovinta kivimateriaalia. Lattiapinnoituksissa käytetty korundi on väriltään asfaltin harmaata. Tarvittaessa pinnoite voidaan maalata halutun värisellä, kulutusta kestävällä epoksimaalilla.
– Korundipinnoite vaatii oikeanlaiset sideaineet ja asennusteknologian, jotta kova korundi ei rikkoudu nastojen alla, mutta silti pysyy kiinni alustassa. Se, miten hyvä lattia saadaan, riippuu pohjatöistä. Niiden osuus työstä on 70 prosenttia, varsinaisen pinnoitteen asentaminen vain 30 prosenttia. Oikein asennettuna, normaalissa teollisessa liikenteessä pinnoite kestää yhtä kauan kuin rakennuksen lattia, toteaa
Korpipää.
Tutustu kattavaan pinnoitevalikoimaan
Miksi valita korundipinnoite?
• Kestää erinomaisesti niin kemikaaleja kuin auton renkaiden nastojakin.
• Kovin luonnonmineraali heti timantin jälkeen, Mohsin asteikolla korundin kovuus on 9.
• Ammattitaitoinen asennus varmistaa pinnoitteen pitkän käyttöiän.