Pystyykö taloyhtiössäsi lataamaan sähkö- tai hybridiauton? Latauspisteiden kartoitukseen, suunnitteluun ja rakentamiseen voi saada nyt valtion tukea. Haku on parhaillaan menossa.
Jotta taloyhtiöön saadaan sähköautojen latauspisteet, osakkaat ovat avainasemassa: jos asiasta saadaan yhtiökokouksen päätös, sitä päästään edistämään ja yhtiö voi hakea Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea suunnittelu- ja rakennustöihin.
– Tänä vuonna jaossa on 1,5 miljoonan verran avustuksia. Yksi taloyhtiö voi saada tukea korkeintaan 35 prosenttia toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa, kertoo ylitarkastaja Tapio Kallioinen ARA:sta.
Avustusta saavat vain taloyhtiöt, sekä kerros- että rivitalot. Myös vuokrataloyhtiöt kuuluvat tuen piiriin, mutta parkkifirma ei avustusta saa, vaikka taloyhtiö olisi siinä osakkeenomistajana. Erityisesti vuokrayhtiöitä koskee rajoitus, että yksi hakija voi saada kolmen vuoden aikana enintään 200 000 euron tuet. Raha on tarkoitettu sähkö- ja hybridiautojen latauspisteiden vaatimiin sähköjärjestelmämuutoksiin.
– Keskeinen ehto on, että latauspiste rakennetaan vähintään viidelle autopaikalle. Kyse on nimenomaan autopaikoista, ja yhdessä latauspisteessä voi olla pistoke kahdellekin autolle.
Turvallista ja ekologista
Kallioinen muistuttaa, että lohkolämmittimen pistoke ei ole oikea paikka ladata taloyhtiön asukkaiden autoja.
– Tarkoitus on luoda nyt turvallinen latausinfra. Näin tuemme sitä, että työt tehdään kerralla kunnolla, Kallioinen sanoo.
Avustus kattaa kiinteistön sähköliittymän, sähkönousujen, sähköpääkeskuksen sekä putkituksen ja kaapelointien muutostyöt sekä niihin liittyvät maanrakennustyöt. Myös tarvekartoitus ja suunnittelu kuuluvat korvattaviin töihin. Latauslaitekustannukset kuuluvat tuen piiriin vain, jos laitteet jäävät parkkipaikkoja vuokraavan taloyhtiön omistukseen eli osakkaat eivät omista parkkipaikkoja.
Tämä valtion kädenojennus edistää kansallista päästöjen vähennystavoitetta sekä Pariisin ilmastosopimuksen toteutumista. Suomen hallituksen tavoitteena on, että meillä on vuonna 2030 jo 250 000 sähköautoa.
– Kun taloyhtiöt ottavat tuen omakseen, autojen kotilataaminen helpottuu. Avustus on tarkoitettu vain olemassa olevien kiinteistöjen latausinfran parantamiseen, ei uudiskohteille.
Taloyhtiölle myyntivaltti
Elokuun alussa alkanut haku on jatkuva ja hakemukset käsitellään ARA:ssa sitä mukaa kun niitä tulee.
– Tiedusteluja on tullut valtavasti ja hakemuksia heti haun alusta lähtien. Tälle on nyt selvä tilaus. Taloyhtiöiden onkin hyvä ennakoida tulevaa kehitystä ja tehdä latauspisteistä itselleen myyntivaltti, Tapio Kallioinen toteaa.
Tarkoitus on luoda ARA:n tuen turvin Suomeen 2 000 uutta latauspaikkaa vuodessa. ARA vastaa valtion asuntopolitiikan toimeenpanosta ja kuuluu ympäristöministeriön hallinnonalaan.
Tuen verkkohaku ja lisätiedot löytyvät osoitteesta www.ara.fi