Skip to main content
Etusivu » Taloyhtiö » Isoja muutoksia sähköauton latausaseman omistajille
Sponsoroitu

Latausasemien yleistyessä taloyhtiöissä ja liikekiinteistöissä on tärkeää huomioida pitkän aikavälin vaikutukset. Vaativiin latausratkaisuihin erikoistunut Nero-Lataus Oy haluaa muistuttaa omistajia tulevista muutoksista.

Suomessa sähköautojen latausinfrastruktuurissa tapahtuu lähiaikoina merkittäviä muutoksia, kun 3G-verkko poistuu käytöstä tämän vuoden loppuun mennessä. Verkon alasajo on Nero-Lataus Oy:n latausasiantuntijan Jussi Kotivuoren mukaan osittain jo alkanut. 

– Suomessa on tuhansia latausasemia, jotka vielä toimivat 3G-verkossa. Tämä on selvä haaste vanhempien latausasemien toiminnalle. Niiden kaikkien päivittäminen 4G-verkkoon on välttämätöntä, jotta latausasemat pysyvät käyttökelpoisina.

Nero-Lataus tarjoaa asiakkailleen ratkaisevaa apua siirtymävaiheessa. 

– Meillä on syvällistä teknistä osaamista eri latausasemamerkkien toiminnasta ja myös niiden integroimisesta alan johtavaan Liikennevirta Oy:n taustajärjestelmään, Kotivuori sanoo. 

Samalla on mahdollista päivittää latureihin tulevat verkkomuutokset niin, että ne eivät pimene tulevan vuoden vaihteessa.

Erillismittarit historiaa – kohti älykkäämpää latausinfrastruktuuria

Kotivuori on työssään huomannut, että viime aikoina yhä useammat taloyhtiöt ja liikekiinteistöt ovat havahtuneet vanhanaikaisen latausinfrastruktuurin rajoituksiin ja alkaneet tunnistaa tarpeen päivittää latausjärjestelmiään vastaamaan nykypäivän vaatimuksia.

– Vanhanmallisissa järjestelmissä latureissa on usein erilliset sähkömittarit, joita isännöitsijä käy lukemassa jälkikäteen ja joiden käytöstä sitten laskutetaan jopa kuukausia jälkikäteen. Tämä on kallista, kun kaiken voisi hoitaa automaattisesti.

Lisäksi maksuliikenteen hallinta ja seuranta voivat olla puutteellisia, mikä voi aiheuttaa haasteita taloyhtiölle. 

– Joskus häiriöiden ilmetessä ja silloin, kun latausasema on alun perinkin asennettu ja ohjelmoitu virheellisesti, latausasema voi jakaa sähköä kenelle tahansa ilman asianmukaista tunnistautumista Kotivuori kertoo

– Tiedossamme on tapauksia, joissa sähköautojen latausta on taloyhtiössä suoritettu pitkiä ajanjaksoja täysin maksutta. Niinhän sen ei pitäisi mennä. 

Nero-Lataus Oy tarjoaa lakisääteiset tarkistustoimenpiteet latausjärjestelmiin

Nero Lataus suorittaa jatkuvasti edellä mainittuja tietoliikennepäivityksiä suurissakin parkkihalleissa laitteiden kuuluvuuden parantamiseksi ja tietoliikenneratkaisujen päivittämiseksi. 

– Parkkihalleihin sijoitettujen latureiden osalta panostamme tietoliikenne- ja yhteyspuolen kehittämiseen. Latausasemien yhteysongelmat ovat yksi alan suurimmista haasteista, Kotivuori muistuttaa. 

Latausasema on yleensä omistajalle kohtuullisen arvokas hankinta. Siksi sitä kannattaa Kotivuoren mukaan myös huoltaa, jottei merkittäviä lataustuloja jää saamatta esimerkiksi liikekiinteistöjen omistajilta.

– Kun taloyhtiö tai kiinteistö valitsee latauskumppanikseen Nero-Latauksen, se saa samalla tuotteet ja palvelut yhdestä osoitteesta. Tämä on myös pitkällä tähtäimellä taloudellisesti järkevämpää. 

Kun latausoperaattorina on Nero-Lataus, varmistetaan samalla latausjärjestelmien täyttävän kaikki lain vaatimukset. Uusi palvelumalli tarjoaa taloyhtiöille ja kiinteistöille latureiden vuosihuoltosopimukset, jotka sisältävät lain vaatimat vuositarkastukset latausasemien sähköjärjestelmille. Kotivuori painottaa, että omilla asiakkailla on myös suora huoltokontakti ja asiakkaiden pyyntöihin reagoidaan nopeasti.

– Laiminlyöty vuositarkistus voi vahinkotilanteessa johtaa taloyhtiön hallituksen vastuuseen. Nero-Lataus kirjaa huollot aina sähköiseen järjestelmäänsä ja toimittaa tarpeen tullen kattavan dokumentaation myös vakuutusyhtiölle.

Lue lisää älykkäistä latausratkaisuista

Next article