Skip to main content
Etusivu » Taloyhtiö » Kevään yhtiökokoukset käynnissä taloyhtiöissä – näin valmistaudut
Sponsoroitu

Oma asunto on useimmille elämän suurin sijoitus. Siksi kevään yhtiökokouksen pitäisikin olla yksi vuoden tärkeimmistä päivistä osakkaan kalenterissa. Moni kuitenkin kokee yhtiökokouksessa käsiteltävät asiat turhan vaikeiksi ja monimutkaisiksi.

Emännöintitoimisto Aamu uudistaa yhtiökokoukset selkeällä ja visuaalisella esitystavalla

Asunto-osakeyhtiöiden yhtiökokoukset ovat tunnettuja raskaasta asiakirjakielestä ja puuduttavasta tilinpäätöksen läpikäynnistä.

Emännöintitoimisto Aamu onkin uudistanut yhtiökokouskäytäntöjä osallistavampaan ja osakkaiden kiittämään suuntaan. Esitysmateriaali on selkeä ja visuaalinen, joka auttaa osakkaita hahmottamaan yhtiön taloutta ja tekemään parempia päätöksiä.

Monimutkaisten taloustietojen havainnollistaminen kaavioilla ja graafeilla on parantanut osakkaiden ymmärrystä, lisännyt avoimuutta ja vahvistanut luottamusta taloyhtiön hallintoon.

Kustannusten analysointi ja kilpailutus säästävät rahaa

Monilta taloyhtiöiltä puuttuu riittävä tieto päätöksenteossa, sillä kustannusvertailu on vaikeaa. Yksikönpäällikkö Päivi Laurilan mukaan Aamun benchmarking-analyysi auttaa tunnistamaan ylisuuria kuluja ja löytämään säästömahdollisuuksia.

– Vertailuanalyysissä taloyhtiön kuluja verrataan parhaiten suoriutuneisiin verrokkeihin, mikä auttaa tunnistamaan säästö-mahdollisuuksia. Analyysin pohjalta palveluita voidaan kilpailuttaa suunnitelmallisesti, ja säästöt voivat nousta kymmeniin tuhansiin euroihin vuodessa.

Ripeää, ammattitaitoista ja ystävällistä asiakaspalvelua

Isännöitsijöiden kiire ja tavoitettavuus turhauttavat usein osakkaita ja asukkaita. Aamun tekemä selvitys osoittaa nopean palvelun ja selkeän viestinnän olevan isännöinnin keskeisiä odotuksia. Työnjaon selkeyttäminen auttaa isännöitsijöitä keskittymään olennaiseen.

Emännöintitoimisto Aamun isännöitsijät eli kiinteistöpäälliköt keskittyvät hallitustyöskentelyyn ja taloyhtiön asioiden johtamiseen, kun taas koulutetut palvelumestarit hoitavat asiakaspalvelun.

Päivi Laurila kertoo, että Aamulla vastataan yhteydenottoihin kolmessa tunnissa, ja asiakkaille tiedotetaan asian hoitamisesta. Asiakkaat voivat valita kuudesta palvelukanavasta, ja kaikki yhteydenotot kirjataan samaan järjestelmään. Aamulla halutaan tarjota ripeää ja ammattitaitoista palvelua, jossa sovitut asiat hoidetaan ajallaan.

Säännölliset asiakaskyselyt kehittävät taloyhtiötä

Asukkaiden ja osakkaiden osallistuminen päätöksentekoon parantaa asumisviihtyvyyttä ja sitoutumista. Emännöintitoimisto Aamun vuosittain toteutettava asukaskysely tuo tärkeää tietoa päätöksentekoon ja auttaa kohdistamaan resursseja oikein tärkeiksi koettuihin asioihin. Kyselyt voivat myös tuoda taloudellista hyötyä, kuten eräässä helsinkiläisessä taloyhtiössä, jossa kysely ja benchmarking-analyysi johtivat edullisempaan ja nopeampaan laajakaistasopimukseen.

Näillä vinkeillä yhtiökokous sujuu mutkattomasti:

1. Lähetä kokouskutsut viimeistään kaksi viikkoa ennen kokousta. Rohkaise osakkaita sähköisen viestinnän valintaan.
2. Valmistaudu kokoukseen tutustumalla tilinpäätökseen ja muihin materiaaleihin. Osakkaiden on hyvä pohtia etukäteen kiinnostustaan hallitustyöskentelyyn.
3. Varmista kokouksen sujuvuus pitämällä kiinni asialistasta ja selkeästä tehtävänjaosta. Puheenjohtaja ohjaa keskustelua jakamalla pyydetyt puheenvuorot ja päättämällä keskustelut.
4. Tiedota kokouksen päätöksistä osakkaille mahdollisimman pian. Mainitse ainakin mm. vastikkeiden ja käyttökorvausten määrät sekä hallitukseen valitut jäsenet. Myös vuokralaisille on tärkeää tiedottaa heitä koskevista päätöksistä,
kuten vesivastikkeista.

Tutustu Emännöintitoimisto Aamuun

”Aamulla ollaan hereillä.”

Next article