Jos ajoa kertyy päivittäin 100 kilometriä tai sen alle, ei kaikille autopaikoille ole järkevää hankkia 11 tai 22 kilowatin tehoa.
Tunnin lataus 11 kilowatin teholla antaa akkuun 50–100 kilometrin kantaman, hidaslaturillakin saa tunnissa 10–20 kilometriä. Jos ajaa päivittäin esimerkiksi 50 km, yöllinen hidaslataus riittää ja akku on aina liikkeelle lähtiessä täynnä, myyntipäällikkö Pasi Taskinen vertailee.
– Tarvekartoitus on fiksua tehdä, vaikka haluaisi hyödyntää ARA:n tuen. Esimerkiksi 3,6 kilowatin latausteho voi tulla halvemmaksi kuin mitä avustuksen jälkeen jäisi maksettavaa nopeammasta latauksesta, sanoo lataus- ja lämmitystuotteiden tuotepäällikkö Antti Mäkinen.
Sopiva latureiden kombinaatio minimoi kustannukset ja maksimoi hyödyt
Parhaassa tapauksessa latauksen saa rakennettua olemassa olevaan infraan eikä maata tarvitse kaivaa auki.
– Silloin ei tule asfaltointikuluja eikä tarvita järeää kaapelointia, taloyhtiön sulakekoon nostoa ja sähkökeskuksen vaihtoa. Pienempitehoiset latauslaitteet ovat myös edullisempia, Mäkinen sanoo.
Fiboxilla on lataukseen ja lämmitykseen sopivia Heat’n’Charge -hidaslatauslaitteita sekä enemmän tehoa antavia Fibox bluEV -latureita. Molemmat sopivat taloyhtiöiden käyttöön.
– Samalle parkkipaikalle voi tehdä kustannustehokkaan yhdistelmän esimerkiksi Heat’n’Charge Smart- ja Fibox bluEV-laitteista. Näin huomioidaan sekä paljon että vähän ajavien sähköautoilijoiden tarpeet ja vielä polttomoottorien lämmityskin. Eikä tarvitse huolia tehon riittävyydestä, Mäkinen kertoo.
Lataustehon ohella taloyhtiön pitää miettiä, haluaako se laskutukseen operaattorin vai ei.
– Isoissa taloyhtiöissä laskutus kannattaa ulkoistaa ja pienemmille voi riittää kulutusmittareiden tasaus pari kertaa vuodessa. Olemme suunnitelleet tuotteet niin, että taloyhtiön on helppo valita omiin tarpeisiin sopiva setti, Taskinen summaa.